Akulah hari kalian nantikan


Kalian ingat hari lahir kalian ? YA ! mana mungkin kalian melupakannnya. Setiap hari,ada sahaja nyayian hari lahir bergema dia atas muka bumi ini. Apa lagi hari penting kalian ingati ? hari perayaan ? bahkan hari kematian. Teruskan kalian bergembira dan mengingati hari-hari itu. Sayangnya ramai yang telah melupakan aku. Ramai yang tidak mengenali aku bahkan ada yang terlupa untuk berkenalan dengan aku . Tahukah kalian aku , aku adalah hari yang pasti akan muncul dan akan kalian temukan suatu masa nanti. Aku lebih besar daripada hari-hari kalian nantikan saban tahun. Aku lebih hebat daripada hari-hari kalian banggakan. Aku adalah hari yang lebih wajib untuk kalian ingati dan kenali. 


      Tatkala aku tiba nanti , kalian tidak akan dapat lari bahkan bersembunyi sekalipun. Aku akan 'memanggil' kalian untuk berhimpun. Akan kusediakan sebuah padang bagai hamparan yang luas terbentang , tidak berbukit bahkan tidak juga bulat seperti bumi. Hamparan itu seluas mata memandang tiada penghujung. Jangan gusar , berjuta-juta kalain mampu dihimpunkan diatas hamparan itu. Kalian akan dikumpulkan , berkaki ayam , dan bertelanjang bulat tanpa seurat benang. Suami ? isteri ? anak ? ibu ? ayah ? semua itu akan kalian lupakan .Tiada malu , tiada kenalan. Hanyalah nasib kalian semata-mata .

      Pada hari aku tiba juga , matahari dan bulan dihapuskan cahayanya. Langit akan pecah dengan bunyi menakutkan. Lalu muncullah semula matahari dengan kepanasan yang berganda , seakan hanya sejengkal dari ubun kalian.

      Kalian akan saksikan keadaan kalian yang bermacam-macam. Ada yang berupa kera kerana suka menabur fitnah. Ada pula yang berupa khinzir kerana suka makan rasuah dan melalaikan solat. Ada pula yang mengalir dari padanya nanah serta darah yang busuk dan menikam-nikam lidahnya sendiri. Mereka adalah golongan yang mengajar tetapi tidak sama seperti yang diucapkan. Terdapat juga golongan kalian yang terlapak kakinya terletak di dahi dan terikat pada ubun mereka yang mana lebih busuk daripada bangkai. Mereka golongan yang sanggup membeli dunia dan memperalatkan agama. Ada pula yang jalannya tidak lurus , terhuyung-hayang bagai orang mabuk. Mereka inilah yang menyimpan harta dari membelanjakannya ke jalan allah.Ada pula golongan yang tidak bertangan dan berkaki kerana suka menyakiti orang sekeliling. Ada juga yang perut mereka dipenuhi ular dan kala jengking dan sentiasa menyengat. Itulah orang yang tidak mengeluarkan zakat. Juga golongan yang mulutnya sentiasa mangalir darah yang berbau amat busuk kerana suka berbohong. Terdapat juga golongan yang terasing dan badannya lebih busuk daripada bangkai . Ini ialah mereka yang menyembuyikan maksiat. Ada pula yang terpotong halkumnya,terpisah daripada lehernya. Inilah golongan yang berbohong sebagai saksi. Terdapat juga mulutnya tiada berlidah , yakni mereka yang malas mengucap kalimah syahadah.

      Segolongan yang lain akan berjalan dengan kepala di bawah dan kaki di atas. Darah dan nanah sentiasa mengalir dari kemaluannya. Inilah golonagn yang suka berzina. Golongan lain pula mukanya hitam dan perutnya dipenuhi api . Inilah mereka yang suka makan harta anak yatim . Ada pula yang lidah mereka terjelir panjang hingga ke perut , najis dan kencing sentiasa mengalir dari perutnya . Inilah orang yang suka minum arak .

     Banyak .... dan banyak lagi golongan yang akan muncul pada hari ketibaanku kelak . Tidak terdaya untukkuceritakan , dan tidak akan tergambar oleh kalian .
      Inginkan kalian tahu siapa aku ? YA , akulah Padang Mahsyar ! hari pengadilan kalian semua ! Hari aku akan tiba untuk menemui kalian > Aku adalah sesuatu yang pasti akan kalian temui . Apabila aku tiba , langit akan terbelah . Turunlah Arasy yang akan dipikul oleh malaikat ke bumi ini . Kalian semua akan menundukkan kepala kerana ketakutan . Waktu itu , akan bertebanganlah kitab amalan kalian dari bawah Arasy menuju ke leher setiap pemiliknya . Akan tergantunglah kirab itu dari leher kalian menanti untuk dihisab 

      Neraca timbangan akan digunakan untuk mengira amalan kalian . Neraca itu amat besar , mempunyai satu tiang dan dua daun di kiri dan kanannya . satu daun bercahaya untuk menimbang pahala , manakala daun yang satu lagi gelap warnanya untuk menimbang dosa .sewaktu kalian dihisab , mulut kalian kan dipateri , yang akan berkata-kata hanyalah tangan , kaki dan anggota tubuh menjadi saksi . tiada dolak-dalik , tiada hujah penipuan. semua akan diadili denagn bijaksana .

      Setelah kalian selesai dihisab , kalian kan diarahkan melintasi titian SIRATUL MUSTAQIM menuju ke syurga .  lebar titian ini bagaikan sehelai rambut dibelah tujuh. di bawahnya terbentang gapaian api neraka . ada antara kalian yang melintasinya bagai kilat , seperti angin , dengan tunggangan binatang korban mahupun berjalan kaki . ada yang melepasinya , ada pula yang terjatuh ke dalam api neraka di bawahnya . seribu orang yang menitinya , hanya seorang yang akan berjaya sampai ke penghujungnya.

      Itu serba sedikit huraian tentang hariku . Haruku amat istimewa . Hariku adalah hari pengadilan ! Hanya sekali ! Tiada dua , tiada yang ketiga kalinya . malah , aku semakin 'rindu' mahu menemui kalian .
      Tidakkah kalian juga amat menantikan kedatanganku ? sabarlah ..... aku bernama Hari Mahsyar pasti akan datang bertemu kalian .



       "Dan demi sesungguhnya , kamu sekarang telah datang kepada kami dengan keadaan sebatang kara seperti keadaann kami ciptakan kamu keluar dari perut ibu kamu dulu , tidak berpakaian baju , tidak berkasut , tidak berkhatan , dan tidak berharta benda"  (surah al-an'am : ayat 94)